PUBLICATIONS
Céramiques du château-musée de Saumur, une collection exceptionnelle
Antoinette Hallé, Christine Lahaussois et Jacqueline Mongellaz
Editions Faton
Dijon
To be published in November 2017
Le château-musée de Saumur abrite l’une des plus prestigieuses collections françaises de céramique, grâce au legs en 1919 du comte Charles Lair (1841-1919), amateur autodidacte et érudit de la seconde moitié du XIXème siècle. D’une ampleur inouïe, ce legs, venu s’ajouter aux collections anciennes du château-musée de Saumur, ne comptait pas moins de 8429 numéros, dont 1276 céramiques reflétant l’engouement des amateurs de la fin du XIXème siècle pour les arts du feu.
Cette collection a fait l’objet de conférences le 13 septembre 2017 à Paris au cours du 10ème Parcours de la céramique et des arts du feu.
Avec plus de 400 notices descriptives et des introductions détaillées rédigées par deux des meilleures spécialistes de la céramique, une illustration extrêmement abondante, le catalogue publié par les Éditions Faton et le Château-Musée de Saumur révèle pour la première fois les richesses insoupçonnées de la collection du comte Lair. Plus de 500 photographies réalisées par Martine Beck-Coppola illustrent l’ouvrage.
Editions Faton, 1 rue des Artisans. BP 90 – 21803 QUETIGNY Cedex
http://www.faton.fr
Maiolica: Italian Renaissance Ceramics in The Metropolitan Museum of Art
by Timothy Wilson
Introduction by Luke Syson
The Metropolitan Museum of Art, New York
http://www.metmuseum.org
The tin-glazed earthenware known as maiolica reveals much about the culture and spirit of Renaissance Italy. Spectacularly colorful, sometimes whimsical or frankly bawdy, these magnificent objects were generally made for use rather than decoration and present a fascinating glimpse into the realities of daily life. This volume features 135 masterpieces that reflect more than 400 years of exquisite artistry, from early pieces from Pesaro to everyday objects such as albarelli (pharmacy jars), bella donnaplates, and humorous genre scenes.
Luke Syson provides a wide-ranging introduction and Timothy Wilson, widely considered the foremost scholar in the field, provides an overview of the history and technique of maiolica in The Met collection. As the latest volume in The Met’s series of decorative arts highlights, Maiolica is an invaluable resource for scholars and collectors as well as an absorbing general introduction to a multifaceted subject.
This book is the catalogue of an exhibition held in the Met from October 20, 2016, to July 9, 2017.
On-line sale at the store of the Metropolitan Museum of Art, New York,
http://store.metmuseum.org
Les services « aux oiseaux de Buffon » du comte Moïse de Camondo. Une encyclopédie en images sur porcelaine
Sylvie Legrand-Rossi
Les Arts décoratifs
Gourcuff Gradenigo, Montreuil
2016
Cet ouvrage réalisé par Sylvie Legrand-Rossi, conservatrice en chef au musée Nissim de Camondo, constitue le catalogue de l’exposition présentée en 2016 au musée Nissim de Camondo qui abrite une exceptionnelle collection d’environ 350 pièces de services de Sèvres à décor ornithologique, inspirés par les planches aquarellées de François-Nicolas Martinet pour l’édition de luxe de l’Histoire naturelle des oiseaux du comte de Buffon parue entre 1771 et 1786. Chefs-d’œuvre du musée, ces services illustrent l’une des productions les plus brillantes de la manufacture royale de Sèvres et l’ornithologie naissante sous le règne de Louis XVI.
Ce livre abondamment illustré présente l’œuvre scientifique de Buffon ainsi que la composition détaillée des services achetés par Moïse de Camondo et les artistes qui y ont contribué.
This book is for sale in Paris at the Musée Nissim de Camondo and the Musée des Arts décoratifs.
Napoléon Ier et Sèvres. L’art de la porcelaine au service de l’Empereur
Published under the direction of Camille Leprince
Feu et talent
Paris, 2016
With the participation of:
Christophe Beyeler, Antoine d’Albis, Catherine Trouvet, Guillaume Seret, Christophe Huchet de Quénetain, Tamara Préaud
Cet ouvrage de référence de 348 pages abondamment illustrées en quadrichromie est consacré à la production de porcelaine de la Manufacture nationale, puis Impériale, de Sèvres pendant le Consulat et le Ier Empire.
Pendant cette période, la manufacture de Sèvres a produit un ensemble exceptionnel de services et d’objets prestigieux sous la direction talentueuse d’Alexandre Brongniart. Les arts céramiques ont été portés à leur plus haut niveau aussi bien quant aux qualités techniques de la matière qu’à la perfection de la décoration : la peinture sur porcelaine et la richesse de la dorure atteignent leur apogée, au service de la gloire de la nation française.
Cet ouvrage permet au lecteur d’apprécier la qualité technique et la valeur historique de la production de Sèvres sous le règne de Napoléon Ier.
For sale by Camille LEPRINCE : camilleleprince37@gmail.com
Porcelaine de Tournai. Scènes galantes et décors historiés
Claire Dumortier, Patrick Habets
Published by Racine
Brussels
November 2015
Fondée sur des collections privées et publiques, cette étude inédite présente les décors de scènes galantes, de putti, de batailles, de fables, d’animaux et de chasse qui ornent les porcelaines de Tournai. Cette iconographie traduit le goût du XVIIIème siècle et démontre l’influence de modèles français, allemands et anglais. Elle confirme la place d’excellence occupée par la manufacture de Tournai.
L’ouvrage fait suite à deux autres ouvrages des mêmes auteurs sur les porcelaines de Tournai : Le service du duc d’Orléans (2004), Chine et chinoiseries (2009).
200 pages 25 x 29 cm, color illustrations, hardback and illustrated cover.
La Manufacture des lumières - La sculpture à Sèvres de Louis XV à la Révolution
Catalogue of exhibition 16 September 2015 – 18 January 2016, Sèvres-Cité de la céramique
Under the supervision of Tamara Préaud & Guilhem Scherf
Published by Faton
Dijon, September 2015
La sculpture à Sèvres relève d’un processus minutieux partant d’un modèle en terre cuite pour aboutir au biscuit de porcelaine. Le biscuit de porcelaine, inventé et adopté par la Manufacture en 1752, a connu immédiatement un immense succès. La surface de la porcelaine laissée brute, non émaillée, en révélant la blancheur de la pâte et la finesse des détails, permet de rivaliser avec le marbre et autorise des comparaisons fécondes avec la statuaire.
Le livre présente des essais retraçant l’histoire, le rayonnement et la collection de la Manufacture de Sèvres. Les techniques et la restauration des terres cuites y sont évoquées. Le catalogue des œuvres exposées suit le déroulement de l’exposition, avec 95 terres cuites et 115 biscuits en porcelaine, mais aussi des dessins, des estampes, ainsi que des modèles et des moules en plâtre originaux. Enfin, un catalogue sommaire illustré est proposé de l’ensemble des sculptures du XVIIIème siècle conservées à la Cité de la céramique, publication particulièrement attendue de ce fonds patrimonial exceptionnel.
360 pages 21,5 x 28,5 cm, 500 color illustrations, hardback and illustrated cover.
Proceedings of the Symposium « Picasso céramiste ? » held on March 24, 2014
Please consult the electronic version of the Proceedings of the Symposium “Picasso céramiste ?” held in Sèvres on March 24, 2014, in the French version of this page.
Les vases de Sèvres XVIII° - XXI° siècles
Under the direction of Antoinette Faÿ-Hallé
Publisher: Editions Faton, Dijon
March 2014
ISBN : 978-2-87844-179-6
La Manufacture royale de porcelaine de Sèvres est fondée en 1740 à Vincennes. Depuis lors elle n’a jamais cessé de fabriquer des vases, conçus par les plus grands artistes et réalisés avec tous les soins dont ces porcelainiers sont capables.
Les monarques puis la République se sont succédés sans jamais renoncer à favoriser l’apparition de ces objets fous et superbes, impressionnants. Ils n’existent que par et pour leur beauté. Ils sont comparables à la haute couture, cette spécialité française. La manufacture a toujours conservé ses archives ; depuis quarante ans, le directeur honoraire du service des archives, Tamara Préaud, en a largement ouvert le fonds. Les spécialistes ont ainsi pu réunir une documentation inouïe.
Antoinette Faÿ-Hallé, conservateur général honoraire du patrimoine, a dirigé la publication de cet ouvrage qui fait valoir, au-delà de la simple documentation, la variété et la qualité d’une production fascinante. Il a été rédigé par les plus grands savants, avec des points de vue très divers.
Un répertoire des marques de la manufacture a été ajouté. Ces marques constituent un code complexe mais déchiffrable et précieux pour situer les porcelaines de Sèvres dans le temps et pour retrouver leur histoire dans les documents de la manufacture.
320 pages 23 x 30 cm, 300 color illustrations, hardback and illustrated cover
On-line order www.faton-beaux-livres.com/…
Meissener Porzellane mit Dekoren nach ostasiatischen Vorbildern. Stiftung Ernst Schneider in Schloss Lustheim (Meissen Porcelain with Asian decor. Schneider Collection)
Julia Weber
Published by Hirmer, München
ISBN 978-3-7774-9091-5
January 2013
This 2-volumes publication is the long-anticipated first part of the catalogue of the Meissen porcelain in the Ernst Schneider Collection in Schloss Lustheim.
The book discusses the origins of Meissen porcelain after Asian examples, and is based on extensive archival research in the Saxon State Archive and the Archive of the State Porcelain Factory of Meissen. An introductory essay explains the role Meissen porcelain after Asian example played in the trade with Paris. The author also explores the role these objects had in the interior decoration of the Japanese Palace.
Volume 1: 240 pages, 60 images, 850 images of marks, Volume 2: 460 pages, 660 images
This book is for sale at the National Bavarian Museum, München, poststelle@bnm.mwn.de
Tobacco Leaf and Pseudo - A tentative inventory
Pierre L. Debomy
Published by the Société des Amis du musée national de Céramique
Sèvres-Cité de la céramique
Juin 2013
ISBN 978-2-9545008-0-5
“Tobacco Leaf” and “Pseudo Tobacco Leaf” constitute a family of motifs that were created in China and, starting in 1765, were used for a century to decorate porcelains destined for export to Europe (mainly Portugal and probably England) and Brazil.
The total number of Tobacco Leaf and Pseudo motifs in existence is unknown.
This study, the only one on this subject currently in existence, looks at 38 of these motifs (10 Tobacco Leaf and Pseudo) as well as 21 variations on them (12 Tobacco Leaf and 9 Pseudo).
After describing the various elements that make up the different families of motifs, the motifs themselves are then studied one by one with the aid of the 400 color photographs that illustrate the the work. To make the identification easier, the author uses a system of letters and numbers to denote the different patterns.
This book, bilingual in English and French, is published by the Société des Amis du musée national de Céramique. The preface is by David Howard and the introduction by Eric Moinet, Director of the Sèvres Ceramics Museum, Cité de la céramique Sèvres & Limoges. It is for sale at a public price of €75. It can be ordered to:
Société des Amis du musée national de Céramique
Sèvres-Cité de la céramique
2 Place de la Manufacture
92310 SÈVRES. France
For payments from abroad, please use bank transfer (no cheques)
Bank: Société Générale – Bank Identification Code (BIC): SOGEFRPP
International Bank Account Number (IBAN): FR76 3000 3022 1400 0502 6077 611
Les biscuits de porcelaine de Paris
Just published in November 2012
Régine de PLINVAL de GUILLEBON
Published by Editions Faton
Dijon, France
November 2012
Aux biscuits de porcelaine de Paris sont souvent associés de grands noms de porcelainiers, tels Guérhard, Dihl, Gille jeune, Desprez et Nast. Pendules spectaculaires, statues gigantesques, ou bustes à taille humaine, ces figures ou groupes en porcelaine non émaillée sont pourtant assez méconnus ; on les imagine blancs, mais ils peuvent être bleus, noirs, polychromes ou dorés. Le biscuit parisien est de tout son temps très prisé par des amateurs aussi prestigieux que George Washington et le prince-régent d’Angleterre.
Après une présentation des origines de la porcelaine et des techniques de fabrication, Régine de Plinval de Guillebon nous entraîne au cœur de la vie mouvementée de 31 manufactures des XVIIIème et XIXème siècles, s’intéressant de près au travail des ouvriers, des artistes et des investisseurs, ainsi qu’au contexte économique général. Une analyse approfondie des formes, des couleurs, ainsi que de l’association du biscuit avec le bronze, l’orfèvrerie et le cristal, permet d’envisager l’évolution du style des biscuits, dont deux cents illustrent cet ouvrage.
Un catalogue raisonné des manufactures parisiennes vient compléter cette remarquable étude.
This book (332 pages, 220 illustrations)
On-line order: www.faton-beaux-livres.com/…
Montpellier, Terre de faïences
Published by Silvana Editoriale
April 2012
Montpellier est une terre d’élection pour les potiers, et de nombreux érudits en ont souligné l’importance dès le XIXème siècle, grâce aux collections de vaisselle et de vases d’apothicaireries en faïence conservés sur place et dans les musées européens. La plus importante des études sur le sujet est l’ouvrage de référence de l’historien Jean Thuile, publié en 1943.
Grâce aux nombreux travaux de recherche effectués ces dernières années, il est devenu possible de faire une synthèse des productions céramiques des artisans montpelliérains depuis le XIIIème jusqu’au XVIIIème siècle et d’en révéler toute la diversité. A côté des faïences, qui seules avaient retenu l’attention des chercheurs jusqu’à une date récente, figure un domaine largement ignoré de créations d’une grande diversité en terre brute ou vernissée. Ces objets produits dans les mêmes ateliers répondent à tous les besoins de la vie quotidienne. La polyvalence des potiers-faïenciers montpelliérains est ainsi mise en lumière.
Cet ouvrage de 552 pages avec de nombreuses illustrations en couleurs, édité à l’occasion d’une importante exposition tenue en 2012 au musée Fabre à Montpellier et au site archéologique Lattara à Lattes dans l’agglomération de Montpellier, permet de découvrir la richesse de cette production.
This book is for sale at the Musée Fabre, 39 boulevard Bonne-Nouvelle 34000 MONTPELLIER. France
Splendeur de la peinture sur porcelaine au XVIII° siècle. Charles-Nicolas Dodin & la manufacture de Vincennes-Sèvres
Published by Editions Artlys
Paris, 2012
This book is the catalogue of an exhibition held in the Palace of Versailles from May 15 to
September 9, 2012. It was the first exhibition exclusively devoted to one painter on porcelain. It reveals the talents of one of the most gifted painters of the royal porcelain manufactory of Vincennes-Sèvres in the 18th century. The artist is Charles-Nicolas Dodin (1734-1803), whom Alexandre Brongniart in the following century described as the best painter of Sèvres decorative work in the second half of the 18th century.
His precociously recognised qualities enabled him to make his contribution to the most important commissions received by the Manufactory, painted decorations of vases for Madame de Pompadour, Madame Du Barry, Louis XV and Madame Victoire, plaques for furniture made by Martin Carlin for Madame Du Barry, and china dinner services for Catherine II of Russia and Louis XVI.
Charles-Nicolas Dodin was essentially a painter “in miniature” or a painter of “figures”, as they said in the 18th century, i.e. he excercised his talents in the most prestigious genre in the hierarchy established in the royal manufactory.
Since their execution in the second half of the 18th century, the works of Dodin featured in the largest collections of contemporary works of art, notably those of the Palace of Versailles, and continued to be much sought after in the following century.
The book retraces the very enlightening artistic evolution of the work of Dodin, in parallel to the careers of the painters on canvas who were his contemporaries, and demonstrates the refinement and diversity of his talents. It shows the full range of his sources and the very deep correspondences that existed in the second half of the 18th century between the arts.
La faïence de Nevers
Jean Rosen
Published by Editions Faton
Dijon
Décember 2011
Au terme de vingt-cinq années de recherches, Jean Rosen nous convie à une présentation détaillée de la production des XVIIIème et XIXème siècles, bien documentée par les archives, attestée par l’archéologie et les analyses de laboratoire, et largement illustrée par de nombreuses pièces inédites datées et signées provenant des réserves des musées et des collections particulières.
Au XVIIIème siècle, ce sont souvent des faïences patronymiques, mais aussi de nombreux décors encore largement méconnus, comme la plupart des faïences dites « de La Rochelle », ou certains fonds jaune ou gris de lin. Après les faïences révolutionnaires, les beaux saladiers de commande précèdent la production courante des Manufacturiers associés dont toutes les marques sont reproduites. Peu après le milieu du XIXème siècle apparaissent les faïences « artistiques », mouvement amplifié à partir des années 1860 par l’intérêt porté localement comme dans tout le pays aux productions anciennes. À partir de 1875, Antoine Montagnon parvient à redonner à la faïence de Nevers sa splendeur d’antan, par les succès qu’il obtient aux Expositions universelles. Riche et foisonnante spécialité incontournable de cette ville depuis plus de quatre siècles, diffusée et appréciée dans le monde entier, la faïence de Nevers, dans son extrême diversité, nous apparaît comme la manifestation directe et vivante d’un art décoratif sans complexe doté d’un charme indéniable. Elle possède en outre une qualité rare que, par-delà nos différences, nous reconnaissons entre toutes : l’authenticité.
L’auteur, Jean Rosen, né dans le Nièvre en 1947, est Agrégé de l’université et docteur en histoire de l’art et archéologie. Directeur de recherche au CNRS, au laboratoire ARTeHIS (archéologie, terre, histoire et société) de l’université de Bourgogne, Jean Rosen est un spécialiste reconnu de la faïence française du XIII° au XIX° siècle.
Part 3, 400 pages and 617 illustrations
Part 4, 240 pages and 400 illustrations
Those two 23 x 30 cm volumes are for sale by Faton publishing Company.
The first two parts of this important work, published in 2009, are presented in the following paper.
On-line order: Editions Faton, www.faton-beaux-livres.com
La faïence de Nevers 1585-1900
Jean Rosen
Published by Editions Faton
Dijon
November 2009
A la fin du XVIème siècle et au début du XVIIème, Nevers est le premier centre faïencier français. Sa production marquera d’une empreinte originale et forte tout le développement de la faïencerie en France.
Au XVIIème siècle, son Age d’or, la faïence de Nevers a créé une incroyable diversité de décors que l’on découvre aujourd’hui en parcourant les musées du monde entier. Jusqu’à ce jour on n’en connaissait que des aspects partiels, les publications se limitant aux modèles les plus répandus ou à quelques objets prestigieux souvent présentés hors contexte. Une étude complète supposait, outre l’examen d’innombrables pièces de collection, une approche exhaustive des données archéologiques, des documents d’archives et des analyses de laboratoire.
Jean Rosen a effectué cette recherche soumise à une méthodologie rigoureuse pendant près de vingt-cinq années. Il est parvenu ainsi à une connaissance précise complètement renouvelée de la faïence de Nevers qui en révèle de nombreux aspects jusqu’alors insoupçonnés. Les quatre siècles de production de Nevers font l’objet d’une publication complète.
La partie la plus passionnante de cette étude est consacrée en premier lieu aux données générales historiques et techniques, en second lieu à l’Age d’or du XVIIème siècle. Elle sera disponible en octobre 2009, présentée en deux magnifiques tomes sous coffret. Les 640 pages de ces deux tomes sont accompagnées de près de 1 000 illustrations, véritable régal pour les yeux. L’aide accordée par plusieurs mécènes a permis de limiter le prix public de cette somptueuse publication.
Those two volumes are for sale by Faton publishing Company.
It is also possible to order the complete 4-volume work.
On-line order: Editions Faton, www.faton-beaux-livres.com.
Sèvres sous Louis XV, naissance de la légende.
Par John Whitehead et Sèvres, Cité de la céramique
Editions courtes et longues
Avril et octobre 2010
Deux volumes exceptionnels de la collection « Sèvres, une histoire céramique »
Chaque année, depuis 2006, un volume retrace une partie de l’épopée de la Manufacture, de sa création en 1740 à nos jours, grâce à des analyses, des entretiens et des prises de vue exclusives qui font se répondre l’histoire d’une institution unique et les images de ses somptueuses réalisations.
Pour les passionnés d’arts décoratifs et ceux qui veulent découvrir l’histoire tumultueuse d’une de nos plus nobles et anciennes institutions. Instructif et richement illustré, il est complété, d’une liste des artistes de Sèvres de l’époque, d’un glossaire, d’un tableau historique et d’un index.
L’auteur principal est John Whitehead, antiquaire londonien spécialisé en porcelaines de Sèvres du XVIIIème siècle et autorité reconnue internationalement. Précis et extrêmement renseignés, ses textes sont d’un style enlevé. Ils permettront une lecture passionnante aussi bien pour les spécialistes que pour les néophytes.
Le volume sur la période Louis XV comprend également les signatures de Rosalind Savill directrice de la Wallace Collection à Londres, de Tamara Préaud ancienne conservatrice en chef à la Manufacture de Sèvres, d’Adrian Sassoon, de Bernard Dragesco, experts et collectionneurs.
Le volume sur la période Louis XVI comprend également les signatures de Jacques Garcia, célèbre décorateur, Selma Schwartz et Juliet Carey, conservateurs au Waddesdon Manor.
Format : 24,3 x 28 cm
L’ouvrage existe en deux versions : française et anglaise.
Refinement & Elegance. Early nineteenth-century Royal Porcelain from the Twinight Collection, New York
Hirmer Verlag
München 2007
This exhibition-catalogue describes neo-classical porcelain from the New York « Twinight Collection ». This private collection focuses on royal porcelain manufactured in the early 19th century in Vienna, Berlin and Sèvres. Single pieces and whole ensembles illuminate the artistic and technical exchange that existed between the manufacturers.
Accumulated with great enthusiasm over fifteen years, the « Twinight Collection » has grown to be an extensive collection of priceless neo-classical porcelain with royal provenance – almost all objects were gifts to kings and emperors. Texts written by international experts draw on a large selection of original sources from the manufacturers in Vienna, Berlin and Sèvres, much of which is pictured or documented in writing.
488 pages, 465 illustrations in color and 36 in black and white.
Possible on-line order to the publisher www.hirmerverlag.de/…
Histoire de la faïence fine française 1743 - 1843
Par Christian Maire
Editions de la Reinette, Le Mans
Octobre 2008
Ce livre de 520 pages, avec près de 450 illustrations, retrace l’histoire de cette céramique spécifique, la faïence fine. Sa création est replacée dans les contextes historique, politique, économique, sociologique, technique et esthétique. Cet ouvrage aborde chronologiquement l’histoire des manufactures françaises de faïence fine.
L’auteur, Christian Maire, est diplômé de l’École Supérieure des Arts Appliqués Duperré et titulaire de BTS de plasticien et de céramiste. Il découvrit la faïence fine pendant son apprentissage des techniques céramiques dans l’atelier artisanal de l’ESAAD, dirigé par André Féard, céramiste complet. Il livre dans cet ouvrage les résultats de ses recherches ainsi que ses analyses et les réflexions engendrées par son travail. Cet ouvrage est aussi lié à l’organisation d’une exposition sur la faïence fine française au musée national de Céramique à Sèvres, pendant l’hiver 2008-2009 à la demande d’Antoinette Faÿ-Hallé, conservateur général du patrimoine.
Cet ouvrage peut être commandé sur le site www.editionsreinette.com des Editions de la Reinette (BP 29011, 21 rue de Portland. 72001 LE MANS Cedex 1).
Delft - Faïence
Sous la direction scientifique de Christine Lahaussois
Réunion des Musées nationaux
PARIS, 2008
Les connaissances sur la faïence de Delft ont considérablement progressé depuis une quinzaine d’années, alimentées par des fouilles archéologiques d’importantes recherches dans les archives et par des analyses comparatives.
Ce livre s’inscrit dans une perspective inédite de regards croisés et complémentaires. Les auteurs qui ont été invités à l’écrire, sous la direction scientifique de Christine Lahaussois, ancienne chargée de Conservation au Musée national de Céramique, font partie des plus grands spécialistes. Conservateurs, scientifiques, experts, marchands, mais aussi collectionneurs ou simples amateurs nous livrent ici une étude claire et étoffée de la faïence de Delft. Il en résulte un ouvrage d’exception.
223 pages, couverture reliée sous jaquette. Nombreuses illustrations en couleurs.
French Porcelain in the Collection of Her Majesty the Queen
Sir Geoffrey de Bellaigue
London
May 2009
The Royal Collection is considered to be the finest assemblage of eighteenth-century Sèvres porcelain in the world. Its importance has long been recognized, but it will only with the publication of this extensively research and lavishly illustrated three volume catalogue that its richness, variety and range can be fully appreciated.
The catalogue covers all of the french porcelain made in Sèvres and in the Paris factories before 1830, with specific attention paid ot King George IV’s acquisition and outstanding pieces of eighteenth-century porcelain.
The catalogue entries in these volumes covers some 2,000 objects, accompanied by detailed photographs showing patterns of gilding, painted scenes, marks and the models from which the potters and painters drew their inspiration. The illustrated introduction includes a discussion of George IV’s taste, and five separate essays are devoted to aspects of the Collection and an intriguing sub-section of the catalogue examines early examples of redecorated Sèvres porcelain.
Three volumes in a slipcase set
Hardback, each volume 32.5 x 24.8 cm
1,296 pages, 2,400 illustrations, 1,000 drawings of incised marks
Information:
Royal Collection shop, phone ..44 (0) 207 024 5574
retail@royalcollection.org.uk
Royal Collection web site www.royalcollection.org.uk
Xanto: Pottery-painter, Poet, Man of the Italian Renaissance
J. V. G. Mallet
Wallace Collection
2007
This book is the lavishly illustrated catalogue of the exhibition dedicated to the fascinating Italian Renaissance maiolica painter Francesco Xanto Avelli (1486 – 1542) which was presented at the Wallace Collection in London at the beginning of 2007.
Written by John V. G. Mallet, exhibition curator and world authority on Xanto, it is an indispensible work for those with an interest in Italian Renaissance maiolica. A comprehensive list of works by or attributed to Xanto is presented. It also includes a full transcription of Xanto’s sequence of 44 sonnets addressed to Francesco Maria della Rovere, Duke of Urbino.
The book is for sale at the Wallace Collection’s shop: shop@wallacecollection.org
Wallace Collection’s web site: www.wallacecollection.org
Dagoty à Paris.
By Régine de Plinval de Guillebon
Publisher: Somogy, Editions d’Art, Paris – 2006
Editor: Musée de Malmaison – 2006
A large panorama of Paris based Dagoty’s porcelain manufacture, once under the protection of Empress Josephine, was recently presented in her residence at La Malmaison.
This impressive exhibition showed Dagoty’s master pieces from the early part of the XIX° century considered to be the golden age of Paris porcelain. The important production of his manufacture is indeed extremely attractive, elegant, colourful, audacious, and original in its inspiration.
His famous ground colour, golden pieces were considered a model of good taste and magnificence.
Early decors, inspired by XVIII° century illustrators (such as the Fables de La Fontaine), soon evolve towards recent discoveries such as Pompeian wall paintings. Dagoty was also attracted by nature: plants, flowers, fruits and birds, hunting scenes, and folkloric costumes decorate many table services.
The richly illustrated 152 pages catalogue (in French) by Regine de Plinval de Guillebon, prefaced by Bernard Chevallier, director of the Malmaison Museum, is available at the museum shop, 92500 Rueil Malmaison, France.
Porcelaine de Tournai - Le service d'Orléans.
By Claire Dumortier & Patrick Habets
Racine Publishing Company, Brussels
2004
This book (in french) is co-authored by Claire Dumortier, curator for the European ceramics at the Royal Museums for Art and History of Brussels, Belgium, and Patrick Habets, University professor in mathematics and connoisseur of the production of the Tournai porcelain manufactory.
Lavishly illustrated, this book features the very elegant service manufactured by the Tournai porcelain manufactory for the Orléans Duke, rival of the King Louis XVI.
Manufactured from 1787 to 1792, this masterpiece of Tournai porcelain is decorated with Buffon’s birds; this illustrates the fondness for sciences during the Age of Enlightenment.
The book is for sale at the shop of the Royal Museums for Art and History, 10 Parc du Cinquantenaire – 1000 Brussels, Belgium for a price of €49.95.
It is also available at the bookshop of Sèvres-Cité de la céramique and in specialized bookshops.
Le Service de la Princesse des Asturies - Porcelaine de Sèvres (Princess of Asturias porcelain dinner service)
By Dorothée Guillemé Brulon
Massin Publishing, Paris, 2003
Louis XV in 1747 orders a Sèvres dinner service, as a royal present to his grand daughter the Princess of Asturias.
This dinner service has many different and interesting aspects, regarding the selection of models and painters. It has also been subject to various diplomatic developments. A succession of complementary orders were placed up until 1791, including copies from the Buen Retiro Royal Porcelain Manufacture.
This book (in French) can be obtained from the Sèvres Museum bookshop at a price of €65.
Traité de la porcelaine de Sèvres
Encompassing knowledge about the world’s most prestigious porcelain manufacture.
By Antoine d’Albis
Published by Editions Faton, Dijon, 2003
Sèvres is one of the rare if not unique porcelain manufacture still in existence that has remained unchanged since its creation in the XVIII° century, including its technical and technological functioning model .
All output is hand made and decorated, using pastes and colours prepared in house. Its lab owns and keeps almost a thousand formulas of all kinds still in use.
Book in French).
Editions Faton, 1 rue des Artisans, BP 90, 21803 QUETIGNY Cedex, France,: www.faton.fr .
Strasbourg - Faïences et porcelaines 1721-1784
By Jacques Bastian
Publisher : M.A.J.B., 24 Place de la Cathédrale , 67000 STRASBOURG, France.
2002-2003
This lavishly illustrated publication (in French) expands on the authors PhD thesis presented in 1987, about the analysis of porcelain and faïence décors at the Hannong’s manufactures, as well as the engravings used as sources by the painters.
Two volumes (600 pages, 600 color pictures by Martine Beck Coppola);
Céramique de la Renaissance à Anvers.
By Claire Dumortier
Published by Editions Racine, BRUSSELS, & Editions de l’Amateur, PARIS, 2003
A few majolica manufacturers from Venice, settled down in Antwerp, the largest commercial centre at the beginning of the XVI° century.
For the best part of the century they produced luxurious Majolica that had previously been imported: medicine jars, tiles, and decorative objects.
Massive china imports from the start of the XVII° century will cause the potters to move to Holland where they switched to faïence production mainly in Delft.
The book (in French) can be ordered from the publisher Editions Racine, 49 rue du Chatelain, B-1050 BRUSSELS. Belgium.
Samson, génie de l'imitation
By Florence Slitine
Published by Editions Massin, Paris, 2002
The firm Samson was undoubtedly the best ceramics and enamels reproduction enterprise of its time. Extremely diversified it reproduced enamels, faïence, pottery, and porcelains.
Having fooled many amateurs, pieces produced were for a while dreaded or even despised. To day however, they are rediscovered for their decorative beauty, and regain popularity as the taste of the times is now fashionable again .
Professionals and amateurs alike will share the author’s bewilderment in front of the enormous diversity, versatility, refinement and virtuosity of techniques and materials used.
The Sèvres Porcelain Manufactory.
By Tamara Préaud et al.
Yale University Press
New Haven and London
Published in 1997
Through a series of eleven essays, five of which are by Tamara Préaud, archivist at the Manufacture nationale de Sèvres, this book explores the life and career of Alexandre Brongniart and the work produced at Sèvres during his tenure. Appointed director of the Sèvres manufactory in 1800, Brongniart was a gifted scientist and teacher and an enlightened administrator who reorganized the factory’s marketing practices. He also encouraged the development of technical innovations in many areas, from the formulation of clays and glazes to the the design and construction of kilns at Sèvres, and he established a workshop for painting on glass and the making of stained glass. Recognizing the great debt owed by the decorative arts to past artists, he also founded a ceramics museum that would serve as both the inspiration for the Sèvres artists and a record of their achievements.
The second part of the book consists in the catalogue of the exhibition held at the Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts in New York City, from October 17, 1997 to February 1, 1998.
The Bard Graduate Center in New York City
Faïence et porcelaine de Paris XVIII - XIXe siècles.
By Regine de Plinval de Guillebon
Published by Editions Faton, Dijon, 1995
Numerous faïence & porcelain manufactures were based in Paris during the XVIII° and XIX° century. Owned by the Pavies, Nast, Locré, Théodore Deck and the comte of Artois, the duke of Angoulême, the duke of Orleans, or located at the Pont aux Choux, Petit Carousel, these manufactures played a large part in Paris influence in the field of ceramics.
This publication (in French) which introduces us to previously unreleased material, together with new and abundant iconography, is now reckoned as the reference book in that domain.
Orders can be sent to Editions Faton, 1 rue des Artisans, BP 90, F-21803 QUETIGNY, www.faton.fr